FlyerTalk Forums - View Single Post - Collective agreement for the pilots being negotiated
Old Jul 5, 2022, 2:15 pm
Jainzar

Programs: AY+, SK EB
Originally Posted by dark_phoenix
This touches on something I was trying to (poorly) communicate in other posts. I wouldn't be surprised if SAS management was heading into this thinking that the bankruptcy proceedings would be able to have some effect on the labour costs. Chapter 11 is such a strange option to choose unless they have such substantial obligations coming due that this was the only way. Without knowing more, what this feels like is that they are trying to end SAS mainline and be able to keep the subsidiaries.
News from before the strike… new SAS company is available to hire crews.

Nytt ”hemligt” SAS-bolag

Det som får pilotfacket att se rött är bildandet av ett nytt bolag där SAS misstänks anställda piloter från ”gamla SAS” om konflikten blir verklighet. Bolaget har fått namnet SAS Crew Services A/S och registrerades som ett SAS-bolag dagen efter att piloterna gick ut med sitt strejkvarsel.

– Vi misstänker att SAS kommer att bli oerhört aggressiv om strejken bryter ut med en konkret plan för att manövrera ut pilotfacken genom en så kallad frigörande konflikt i Danmark. Det skulle betyda att både anställningsförhållanden och kollektivavtalen med den personal som är i konflikt upphör med någon veckas varsel. SAS skulle i nästa led kunna erbjuda den uppsagda personalen anställning via det vi kallar för brevlådeföretag med ett kollektivavtal som tecknats med en annan facklig organisation, uppger en pilotkälla.
https://www.expressen.se/ekonomi/kon...ekonstruktion/