FlyerTalk Forums - View Single Post - Support Desk and Website for EU-claims
View Single Post
Old Feb 5, 2007, 12:08 pm
  #3  
johan rebel
FlyerTalk Evangelist
 
Join Date: Oct 2000
Posts: 14,352
From Reisrevue.mail (In Dutch. Unfortunately I have the time nor inclination to translate it right now). Very short synopsis : EUClaim plan to expand, LHR and FRA are next in line. Test phase has been a success. They claim to analyze a very large amount of data daily, have concluded more than 50% of cancelations are for commercial reasons, and that airlines are a bunch of dishonest and deceitful liars. BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands) says EUClaim should be outlawed.

"EUclaim wil klagers van reisagent

05 FEB 2007

Het commerciële bedrijf EUclaim heeft maandag 5 februari de eerste klachtenbalie officieel geopend op Schiphol. Dat gebeurde door de Nederlandse Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert.

Volgens directeur Hendrik Noorderhaven is een testfase succesvol afgesloten. 'Binnenkort volgen balies op de luchthavens van Frankfurt en London Heathrow. Ons doel is overal in Europa vertegenwoordigd te zijn. En we hebben de website euclaim.eu. De reiswereld kan actief meedoen ten behoeve van hun klantenbescherming met een affiliate-programma, dat we deze maand lanceren. Reisagenten krijgen een vaste fee van circa tien euro als ze terechte klagers aanbrengen', zo zei hij tegen Reisrevue.

EUclaim dient schadeclaims in voor gedupeerde vliegpassagiers in het kader van de EU-verordening 'denied boarding compensation'. Passagiers die door overboekingen, grote vertragingen of annuleringen van vluchten op de grond moeten blijven met een geldig ticket, kunnen wettelijk behoorlijke vergoedingen eisen van de betreffende airlines. Tenzij sprake is van echte overmacht, zoals extreem weer, wilde stakingen, politieke instabiliteit en veiligheidsrisico's.

'Maar juist die vermeende overmacht als reden trekken wij ernstig in twijfel. Wij verzamelen dagelijks online miljoenen gegevens. Uit duidelijke patronen blijkt dat in meer dan de helft van de uitgevallen vluchten sprake moet zijn van commerciële besluiten van airlines. De Europese consument laat hier honderden miljoenen euro's liggen', beweert Noorderhaven.

Conflict met luchtvaart

Verreweg de meeste airlines willen volgens hem niet meewerken. 'En ze geven ook geen eerlijke informatie aan reizigers, die doorgaans aan hun lot worden overgelaten. In feite wordt er in de luchtvaartindustrie vaak keihard gelogen. Daaraan gaan wij paal en perk stellen. Niet alleen door gestrande passagiers te helpen hun recht te halen op no cure no pay basis, maar ook door maandelijks op onze site een overzicht te publiceren van ons continu onderzoek naar misstanden', laat hij weten.

Bovendien gaat EUclaim volgens Noorderhaven multinationals werven. 'Door vluchttrends voor hun personeel zichtbaar te maken kunnen ze flink besparen. Met een hele grote zijn we bijna rond. Wij kunnen bijvoorbeeld redelijk voorspellen welke vluchten op welke routes, dagen en uren hoogstwaarschijnlijk geannuleerd gaan worden…'

De BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands) zet zich fel af tegen EUclaim. 'Zij lokken oneigenlijke claims uit en verrijken zich over de rug van onze passagiers. Zo'n particuliere onderneming die alleen maar geld wil verdienen, zou verboden moeten worden. Het kost airlines handenvol geld en onnodig werk', aldus de Barin.

27 Procent 'commissie'

Noorderhaven ontkent alle aantijgingen met klem. 'Ja, het klopt dat we een commerciële dienstverlener zijn. Maar daar is toch niets op tegen? Er is enorm behoefte aan onder het onwetende publiek. Wij hebben alles juridisch laten uitzoeken. We doen niets onoorbaars en lokken zeker niets uit. Dat zou onze geloofwaardigheid in het geding brengen', benadrukt hij. Onder meer reisjurist Pim de Vos staat EUclaim bij.

Als een claim wordt gehonoreerd, krijgt de klant 73 procent van het toegekende bedrag. De rest houdt EUclaim voor de verleende bijstand, de juridische kosten en de investeringen in organisatie en ICT. Daar kan EUclaim slechts iets aan verdienen met voldoende volume.

Europees Parlement, ANVR, NATM, de incassovereniging en de Consumentenbond schaarden zich vandaag achter de 'waakhond'-activiteiten van EUclaim, al waren er nog wel wat kanttekeningen. Zo werd er gepleit voor een aparte Geschillencommissie.
"


Johan
johan rebel is offline